söndag 6 november 2011

Jag önskar mig en gigantisk trål i julklapp älskling!

Under höstmånaderna är det mer eller mindre regel att kura ihop sig i soffan med en kopp te och en spännande deckare. Det här är något jag förstått inte minst genom min kärestas rutiner. Efter att ha plöjt igenom tolv säsonger av The Ultimate Fighter kände jag ett kall att det var dags att testa denna populära böjelse som kallas kvällsläsning. En företeelse som enligt lag måste genomföras i mysbyxor och med minst sju kuddar till hands.

Eftersom de tolv säsongerna av slagsmål gradvis har höjt min våldströskel var det så dags att möta det stora "tough guy-testet". Jag pratar inte om Mankell. Ej heller om Kepler. Faktiskt inte ens om Läckberg! Nej, boken jag har höstmyst med under regniga oktoberkvällar är skriven av EU-parlamentarikern, journalisten och författaren Isabella Lövin och boktiteln lyder Tyst hav - jakten på den sista matfisken.

Sällan har en person blivit så hånad av en annan person som jag har blivit av min käresta för just denna boktitel. Boken har dock givit mig insikt i hur fiskeindustrin ser ut och om Greenpeacebåtar skulle rasta i Vaxholms hamn är det inte omöjligt att en bloggande lokalbo skulle stiga ombord. Såväl Pol Pot som Adolf Hitler ligger i massmordsskuggan av fiskeindustrin.

Med detta som bakgrund är det rimligt att beskylla fiskeindustrin och då yrkesfisket i synnerhet för att vara en destruktiv döda-och-förstöra-maskin. MEN, och nu mina damer och herrar kommer poängen med hela detta blogginlägg, det är inte längre relevant. Det är nämligen så att jag har funnit något oerhört intressant i denna bok som kommer att öka mina fångstchanser rejält när jag ger mig ut på kommande fisketurer. Och vem är då jag att döma!

Lövin skriver nämligen om de monsterbåtar som rensar haven på fisk med det sanslöst effektiva fångstredskapet trålen. För er som saknar kunskaper om trålar är det enligt Wikipedia ett strutformat nätredskap som släpas efter en eller flera fiskebåtar. Vidare säger artikeln att trålen mängdmässigt står för merparten av världens fångster.

MEN DÅ SÅ! HUR TYDLIGT SKA DET BEHÖVA BLI! Det är ju bara att pallra sig ner till Clas Ohlson och köpa sig en sådan där trål så kan ni ge er fan på att jag fångar fisk sedan. Fjärdarna runt Vaxholm kommer hösten -12 att vara tomma på fisk och jag kommer att ha min signatur inristad på den till 100% döda botten. Jag har under kvällen framfört till min käresta att jag önskar mig en trål i julklapp så nu är det bara upp till henne att göra jobbet.

Och en sak till: Båt måste väl ingå i köpet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar